Hämta barnen.
Många ser grammatikundervisningen som ett ”nödvändigt ont”, fast de flesta vet inte riktigt hur de ska motivera att det är ”nödvändigt” vilket leder till att det bara blir något ont. Jag har träffat lärare som talar om för sina elever att ”det här säger läroplanen att ni ska kunna. Jag vet att det är tråkigt och onödigt men nu får vi bara bita ihop…” Fel inställning!
Först måste jag tala om vad grammatik är och inte är. Många får uppfattningen att det rör sig dels om språkregler man måste följa, som när man använder de och dem eller att man inte får börja meningar med och, dels om att kunna plocka ut subjekt och predikat ur en sats. Tro mig: ”språkregler” har väldigt lite med grammatik att göra, och det finns inget yrke (utom högstadielärare i svenska) där man ofta jobbar med att plocka ut satsdelar för plockandets skull.
Nej, grammatik är ett system för hur språket formas, ett system vi redan har i huvudet. Vi kan ju redan prata och skriva korrekt, så läran om grammatik är bara en formulering av det som vi undermedvetet bemästrat.
Men om vi nu kan grammatiken utantill, varför ska vi då lära oss den i skolan? Jo, för det är i många sammanhang nödvändigt att kunna prata om den. Ska man skriva på jobbet (rapporter, artiklar, romaner, krönikor, protokoll, mejl …) kommer man vid något tillfälle behöva ta diskussioner av typen ”du behöver fler substantiv och färre pronomen för tydlighets skull” och då måste man förstå vad de orden betyder. Att ta ut satsdelar är inte en träning i att ta ut satsdelar, utan i att lära sig säga ”dina subjekt är för långa; det blir svårläst!”
För den som lär sig ett nytt språk är grammatiken oumbärlig: om du vet vad nominativ är så lär du dig snabbt hantera nominativformerna i exempelvis ryska, trots att svenskan saknar motsvarighet! Säger jag att i ungerska måste verbet kongruera med objektet så vet du vad jag menar fast svenskan fungerar helt annorlunda! Den som kan sådana här saker kan till slut säga ”Aha, du kommer från Irland? Jag hörde det på din ordföljd.”
I förra krönikan pratade jag om före och innan; jag sa att det ena är en preposition och det andra är både en subjunktion och preposition. Om man inte vet vad de orden betyder kan man behöva en snabblektion som kan ta upp en helsida eller två i tidningen.
Men om man inte alls tänker hålla på med något av det där, då kan man väl klara sig utan att ha läst grammatik? Ja, det kan man. Precis som man kan klara sig utan geografi, fysik, biologi, historia och alla andra skolämnen.
Den här texten publicerades ursprungligen i Hela Hälsinglands dagstidningar.